<< Tillbaka <<

Nutidshistoria - Lanpro

Verksamheten startades i Göteborg under första kvartalet 2000 av personer som har arbetat i branschen under många år, och genomgående har ett mycket gott rykte både gällande kunnande och servicekänsla.

Grundarna av Lanpro var arbetskamrater på ett numera nedlagt IT-företag, som då var Sveriges största återförsäljare och integratör av affärssystemet Scala. De hade även affärssystem som SAP R/3 och Navision Financials på sin repertoar.

Med de erfarenheterna i bagaget startade Lanpro, och har nu utvecklats till ett teknikföretag med fokus kring affärssystem med självklar affärsnytta. Värt att nämna är också att Lanpro för närvarande är det enda företaget i Västsverige som har teknisk support på affärssystemet Scala.

Lanpros personal har erfarenhet av samarbete med både små och stora företag samt koncerner. Kundernas affärsområde har oftast legat inom handel eller tillverkande industri. Spetsområden inom teknik ligger inom kommunikation, säkerhet, databas, e-commerce, drift av affärskritiska system samt applikationsutveckling.

Idag är Lanpro Internetwork AB ett icke börsnoterat aktiebolag, där ägarna arbetar i bolaget och även sitter i styrelsen men den dagliga driften sköts av en extern VD. Se ledningen presenteras här.

Lanpro blev en ASP hösten 2001.

ASP står för Application Service Provider och är ett samlingsnamn på företag som tillhandahåller tjänster, hårdvara, hantering och tillgång till programvaror genom uthyrning. Själva hanteringen av programmen sker centralt, från ett enda ställe och tillgång kan ges exempelvis via Internet. ASP är en förlängning av konceptet med centrala servrar och tunna klienter. Servern kan stå någonstans i Sverige i en säker miljö med ständig tillgång till den senaste programversionen. I ett ASP-baserat system flyttas PC-problemen bort från skrivborden till dem som är experter på datadrift och felsökning.

Fördelen med att ha en ASP-lösning är att den inte kräver egna servrar, inget underhåll, inga kostsamma konsulter och ingen egen IT-personal för att sköta drift och support. Kunden kan nu istället fokusera på sin egen verksamhet där kärnkompetensen finns och inte behöva använda kostsamma resurser till att investera i hårdvara som behövs för att kunna distribuera och sätta applikationer i drift.

Mer om ASP hittar du här.


Copyright © 2003-2004 Lanpro Internetwork AB